یکشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۹۰

حذف احتمالی مجازات سنگسار از قانون مجازات اسلامی

خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی... از آن است که علاوه بر ممنوعیت مجازات فصاص برای افراد زیر ۱۸ سال در قانون مجازات اسلامی، احتمال خذف حکم سنگسار نیز از این قانون وجود دارد.

در حالی که قانون مجازات اسلامی پس از حرف و حدیث‌های بسیار در مجلس هشتم، بالاخره بهار امسال به شورای نگهبان رفت و میانه‌های پاییز هم با ایراداتی به مجلس برگردانده شد و سرانجام پایان دی ماه توسط این شورا تایید شد؛ گفته می‌شود که این قانون، چند تغییر عمده نسبت قانون قبلی داشته است.

به گزارش هرانا به نقل از خبرآنلاین، سکوت درباره‌ی حکم سنگسار و قتل انسان مهدورالدم، یکی از مهم‌ترین تغییراتی ست که در این قانون افتاده است.

هم‌چنین حذف مجازات اعدام برای مجرمان زیر ۱۸ سال، الزام دولت به پرداخت مابه‌التفاوت دیه‌ی زن و مرد در مجازات اعدام مرد، سخت گیری‌های بیش‌تر برای مجازات متحاوزین، پذیرش توبه به عنوان عامل سقوط مجازات، روشن‌تر شدن بسیاری از احکام و مجازات برای کاهش زمان دادرسی و وحدت رویه در صدور حکم، تعیین روشی شفاف‌تر برای محاسبه دیه و موارد بسیار دیگر، از تغییرات این قانون است که البته موجب شده قانون جدید، ۲۰۰ ماده بیش از قانون قبلی داشته باشد.

با این حال قانون مجازات اسلامی جدید که به زودی و به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، در بخش حدود و دیات، بخش زنا، هیچ اشاره‌ای به رجم و یا سنگسار نداشته است و گویا اعدام به عنوان مجازات جايگزين برای زنا، تعيين شده است.

گفتنی ست که سنگسار عملاً در چند سال گذشته، به اجرا در نیامده است اما در حال حاضر چندین زندانی با این حکم در زندان‌های کشور به سر می‌برند.

در خصوص حذف مجازات قصاص برای افراد زیر ۱۸ سال نیز بر اساس قانونی جدید، نوجوان ها به کانون‌های اصلاح و تربیت فرستاده شده یا به آن‌ها مشاوره داده می‌شود. ضروری ست که اشاره شود بر اساس ماده ۹۰ این قانون، اگر افراد بالغ کمتر از ۱۸ سال ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکرده باشند و یا در رشد کمال و عقل آن‌ها شبهه وجود داشته باشد، از قصاص معاف می‌شود اما اگر قاضی رای به خلاف این دهد، اعدام هم‌چنان پابرجا خواهد بود.See More


از فیسبوک حمایت از گلشیفته فراهانی https://www.facebook.com/support.golshifteh


هیچ نظری موجود نیست: