سه‌شنبه، فروردین ۰۱، ۱۳۹۱

اوباما در پیام نوروزی: ایران پرده الکترونیکی دور خود می‌کشد

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با انتشار یک پیام ویدیویی، نوروز را به ایرانیان و همه کسانی که این روز را جشن می‌گیرند تبریک گفت و اعلام کرد که دولت این کشور تسهیلات تازه‌ای برای کمک به دستیابی مردم ایران به اینترنت در نظر می‌گیرد.
آقای اوباما با اشاره به سانسور اینترنت و ارسال پارازیت روی برنامه تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان گفت که دولت ایران حق اولیه دسترسی به اطلاعات را از مردم خود دریغ می کند.
او گفت: "دولت ایران پرده ای الکترونیکی به دور این کشور کشیده است و مانع از جریان آزاد اطلاعات و اندیشه می شود".
رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که با وجود تحریم های اقتصادی علیه ایران، دولت آمریکا قصد دارد تسهیلاتی برای شرکت های آمریکایی قائل شود تا نرم افزارها و خدماتی که دسترسی به اینترنت را برای مردم ایران آسانتر می کند به داخل این کشور فرستاده شود.



همزمان با انتشار پیام نوروزی آقای اوباما، وزارت دارایی آمریکا دستور العملی را برای مقابله با سانسور اینترنت در ایران صادر کرد.
آقای اوباما گفت که این سانسور، نه تنها مردم ایران را از برقراری ارتباط با خارج از این کشور باز می دارد، بلکه جهان را از بهره مند شدن از تعامل با مردم ایران، مردمی که خیلی چیزها برای به اشتراک گذاشتن دارند، محروم می کند.
رئیس جمهور آمریکا در عین انتقاد از رفتارهای حکومت ایران، تصریح کرد که اگر این حکومت "مسیری مسئولانه" در پیش گیرد، بار دیگر در جامعه جهانی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
او گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که دو کشور ایران و آمریکا از هم جدا باشند.
"آقای اوباما آرزو کرد زمانی فرا برسد که درک متقابل و امیدهای مشترک به جای بی‌اعتمادی و ترس میان دو ملت ایران و آمریکا برقرار شود"
آقای اوباما در بخشی از سخنان خود از مشارکتی که ایرانی تبارهای آمریکایی در غنای فرهنگی آمریکا ایفا می کنند تجلیل کرد.
او همچنین به موفقیت فیلم ایرانی "جدایی نادر از سیمین" در کسب اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال اشاره کرد.
آقای اوباما در سال های گذشته هم با انتشار پیام هایی، نوروز را تبریک گفته بود.
او در سال ۱۳۸۸ و در نخستین سال ریاست جمهوری خود، رهبران ایران را در پیامی نوروزی مستقیما خطاب قرار داد و پیشنهاد کرد که دو کشور، گذشته پر اختلاف خود را پشت سر بگذارند و به سوی آشتی حرکت کنند.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در سخنرانی نوروزی خود و در واکنش به آن پیام، موارد "دشمنی" آمریکا با حکومت ایران را یادآوری کرد، اما گفت که صبر می کند تا "تغییر" را در رفتار رئیس جمهور جدید آمریکا و دولت این کشور ببیند و بعد قضاوت کند.
حمایت دولت آمریکا از اعتراضات انتخاباتی که در اواخر بهار همان سال آغاز شد، رهبر ایران را به این نتیجه رساند که آقای اوباما در پیشنهاد دوستی خود صادق نبوده است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

پیام نوروزی اش به سرش بخورد!
نمی شود چندتا دلار در خارج از ایران جابجا کرد.